REVIEW

Lightroom en Photoshop tutorials voor natuurfotografen

Marijn Heuts biedt een 6-tal modules aan over beeldbewerking (meer info hier)

tutorial, Marijn Heuts, beeldbewerking, photoshop, lightroom, lagen, tutorial, lessen, modules, leren,Vooraf

Er zijn meerdere aanbieders van fotobewerkingscursussen. Velen bieden een pakket waarin alle mogelijkheden van Lightroom of Photoshop worden uitgelegd.

In plaats van alle mogelijkheden van LR en PS te behandelen heeft Marijn de keuze gemaakt om zich te focussen op zijn eigen werkwijze die hem al vele successen heeft gebracht. Zijn kennis van beeldbewerking wordt gepresenteerd in 6 modules met, in totaal, 6 uur aan korte video’s. Je hebt hiermee jaren ervaring van Marijn in handen. Dat is ook meteen de “sales pitch” die je als ondertitel op deze cursus zou kunnen plakken. Al heel snel blijkt hij een hele andere werkwijze te kiezen dan ik gewend ben. Dat maakt me erg nieuwsgierig naar het vervolg.

Is dit een volledige review van alle behandelde functies? Nee, nadrukkelijk niet. Dat is iets wat men zelf lekker mag uitvogelen. Toch denk ik een voldoende gedetailleerd beeld neer te zetten waarmee een geïnteresseerde lezer zelf kan beslissen of de tutorials hem of haar aanspreken. Alle hoofdstukken kan je zien als modules en zijn los bij Marijn te bestellen. Dat beschouw ik als een groot pluspunt voor deze uitgebreide set.

Dat is de info vooraf, dus laten we de diepte induiken, te beginnen bij hoofdstuk 1

 

H1

Kleurbeheer & Lightroom Workflow

Instaphoofdstuk waarin Marijn globaal uiteenzet wat zijn werkwijze is. Daarbij volgt uitleg over onderwerpen zoals:

  • Hoe lagen werken in Photoshop
  • Kleurbeheer
  • Belangrijke instellingen in PS en LR voordat je begint

Maar er wordt nadrukkelijk nog niet de diepte ingegaan. Dit is duidelijk een voorbereidend hoofdstuk met informatie om je kennis en systeem op orde te krijgen voordat je aan de volgende tutorials begint. Er bestaat een hele grote groep fotografen die in PS/LR aan de slag is gegaan zonder de basics te beheersen, die raad ik aan om dit hoofdstuk door te nemen. Ieder huis begint immers bij de onzichtbare fundering.

Gedurende deze module krijg je het idee dat later een leerzame kijk in de keuken van Marijn wordt gegeven. Even kijken of de volgende hoofdstukken dat ook waarmaken.

 

H2

Focus Blend, Exposure Blend & Panorama

Je zou misschien verwachten dat in hoofdstuk 2 meteen het ontwikkelen van het beeld aan bod zou komen. Daar kiest Marijn nadrukkelijk niet voor. Nee, in dit hoofdstuk worden beelden aan elkaar geplakt. Dat kan zijn voor een panorama, focus stacking of exposure blending. Bij nader inzien is dit een logische keuze, want we volgen Marijns werkwijze. Eerst de onbewerkte foto’s samenvoegen en later komt het bewerken van het eindresultaat aan bod. Verweven in dit hoofdstuk zitten de diverse manieren van layers/lagen blenden in Photoshop. Mede daardoor is dit één van de meest waardevolle tutorials in de set.

  • Met wat goede wil kunnen zelfs nieuwelingen in PS hier volledig mee uit de voeten.

En na het zien van de video’s besef je dat het blenden van foto’s op meer manieren kan dan je dacht.

 

H3

Clonen, Poetsen & Canvas

 Waar is die tak gebleven die voor de ijsvogel zat?

Photoshop heeft diverse gereedschappen om vlekken weg te poetsen of lastige obstakels in je foto op te ruimen.

Gedurende de modules wordt eens temeer duidelijk dat Marijn bij voorkeur PS gebruikt om zijn foto’s te optimaliseren. De mogelijkheden van LR om sensorvlekken weg te werken laat hij zien via een vergelijkbare variant uit Camera Raw in Photoshop. Hij legt uit waarom hij daar niet de voorkeur aan geeft. Dan pakt Marijn uit met een, voor mij, onbekende methode die verbluffend werkt. Om die werkwijze te vereenvoudigen zit er een action/handeling in de tutorial bijgesloten.

Wegwerken van storende elementen in beeld kan, in Photoshop, op vele manieren. Het fenomeen ‘flare’ wordt effectief aangepakt evenals een tak die dwars voor een ijsvogel staat. Of je dit laatste wel zou willen doen is een esthetische vraag. De tools worden in ieder geval aan je uitgelegd en de keuze is aan jou. Tot slot nog een werkwijze om je foto aan de randen te vergroten, handig voor afdrukken op canvas.

 

H4

Contrast

Een heel hoofdstuk over contrast

“Is dat wel nodig?”, hoor ik je zeggen. Marijn laat zien hoe je contrast subtiel en met verschillende technieken kunt toepassen in de foto. Niet alleen wordt er contrast verhoogd in een foto maar ook wordt er getoond wanneer en hoe je, lokaal, contrast kunt verlagen in een foto. Zoals al in eerdere hoofdstukken gebruikt Marijn ook hier weer, onder andere, een bepaalde ‘blending mode’ (overvloeimodus) voor het gewenste resultaat. Mocht je nog niet bekend zijn met het werken in lagen in Photoshop dan is dit inmiddels na de hoofdstukken H1 t/m H3 gesneden koek geworden en voel je je comfortabel met lagen inclusief de veelgebruikte bewerkingsmaskers.

Bonus: Zo passeert o.a. het dehaze filter wat momenteel alleen beschikbaar is in de CC-versies van Photoshop en Lightroom. Echter tovert Marijn met een trucje het dehaze filter uit de hoge hoed waarna je het bij Lightroom 6 toe kunt passen. Dus laat je niet misleiden door de eenvoud van de titel ‘Contrast’, dit hoofdstuk bevat meerdere tips & tricks die je in eerste instantie niet bij ‘contrast’ zou verwachten. Zoals het creëren van de bekende ‘Instagram look’, het Orton effect en een subtiel vignet.

het Orton effect is een van de behandelde onderwerpen

 

H5

Kleur

Hoe ga je om met de kleuren in je foto? Interessante vraag, die natuurlijk afhangt van je persoonlijke voorkeuren. Ieder merk camera benadert het kleurenspectrum op zijn eigen wijze. En dan heb ik het nog niet gehad over de keuze sRGB of Adobe RGB. Het is dus een utopie om te denken dat je helemaal naturel kunt fotograferen. Wat je in een foto ziet is het kleurenschema van de camerafabrikant in combinatie met jouw bewerkingen. Die bewerkingen kunnen eenvoudige jpeg instellingen zijn, rechtstreeks uit de camera, of meer gepersonaliseerde bewerkingen in Lightroom en Photoshop.

Zoals inmiddels gebruikelijk, zien we een scala aan methodieken de revue passeren, in dit hoofdstuk dus vooral om kleur op één of andere manier te beïnvloeden in je foto. Ook worden we gewezen op kleurafwijkingen die de kijker, op het eerste gezicht, wellicht niet opvallen. Of sfeer juist aanbrengen met ‘duo tone’/‘split toning’. Als klapper laat Marijn een professionele methode zien om de kleurverzadigingen in een beeld onderling op elkaar af te stemmen. Een leerzaam hoofdstuk dus voor iedereen die nog niet volledig bewust met (selectieve) kleuren in de foto aan de slag ging of dit naar een hoger niveau wil tillen.  

 

H6

Verscherpen en Printen

  Voor velen is op het gebied van verscherpen en printen nog een wereld te winnen. Om je foto’s op het scherm en op print te laten schitteren kan je niet volstaan met één universele aanpak. Voor website, beamer en print laat Marijn ons zien dat het zinvol, nee, noodzakelijk is om je beelden per eindmedium anders te behandelen betreffende verscherping. Zelfs de ongewenste halo effecten worden effectief aangepakt. Een setje geautomatiseerde actions/handelingen wordt meegeleverd zodat je met één druk op de knop je foto gereed hebt voor web of beamer. Voordat je een foto laat afdrukken is het een must om deze te soft-proofen in Photoshop, daarmee sluit Marijn deze tutorial af. Mocht je besluiten om maar één module aan te schaffen dan is deze toch wel een echte aanrader.

 final touch – verscherpen

Camera Raw

De module Camera RAW van Photoshop wordt niet apart behandeld. Toch zie je Marijn regelmatig naar dit menu springen via een extra laag in Photoshop. Na het zien van alle modules is een aardig beeld ontstaan van de mogelijkheden binnen Camera RAW, ook bekend als ACR.

 

Outro

Marijn kondigde al in zijn intro aan dat hij een kijkje zou geven in zijn werkwijze van foto bewerken.

Daarin is hij uitermate geslaagd. Om de set van video’s leerzaam en compact te houden heeft hij zich beperkt tot de meest gebruikte technieken voor (natuur)fotografen. Deze set erg geschikt voor de iedereen die niet verder komt dan wat basisbewerkingen in Photoshop, omdat je erg duidelijk door alle stappen wordt geleid om tot het gewenste resultaat te komen. Daar houdt het echter niet op, ook voor vele ervaren Lightroom en Photoshop gebruikers zitten de tutorials vol met tips om het maximale uit je beeld te halen.

Op het gebied van Lightroom schat ik me in als ervaren gebruiker waarbij ik incidenteel een uitstap maak naar PS. Ik kan zeggen dat deze tutorials me een schat aan informatie hebben opgeleverd. Samengebundeld, voor mijn behoeftes als natuurfotograaf. Dus precies wat ik nodig had om mijn bewerkings-skills aanzienlijk te verbeteren. Als toetje is een set van acties toegevoegd die men kan importeren in Photoshop. De workflow wordt daarmee eenvoudiger en sneller. Het installeren en gebruiken van die sets wordt tevens uit de doeken gedaan.

Deze set is in mijn ogen een echte aanrader! En een must voor iedereen die zijn foto’s naar een hoger plan wil tillen maar altijd wat koudwatervrees had voor Photoshop. Lightroom is een veelzijdig en veelgebruikt programma, maar er blijven altijd uitdagingen over waardoor een uitstap naar Photoshop noodzakelijk is. Na deze tutorials gevolgd te hebben, hevel je onbevreesd je foto’s over naar Photoshop om het optimale resultaat voor beeldscherm of print te bereiken.

Marijn laat zien waarom hij bepaalde keuzes toepast, welke zijn voorkeur hebben en geeft zelfs voorbeelden waarom een bepaalde aanpak niet werkt. Zo krijg je een heel compleet beeld van de opties. Ik moet toegeven dat je in sommige hoofdstukken best veel voor je kiezen krijgt wanneer je niet goed bekend bent met Photoshop. Dat maakt de set van tutorials voor mij alleen maar waardevoller, omdat er volop keuze is waarbij ik de werkwijze kan selecteren die me het beste ligt.

 

Aandachtspunten

  • Basisbewerkingen Lightroom komen wel aan bod, maar de tutorials zijn puur bedoeld voor gebruikers van zowel Lightroom als Photoshop. Uitbreiden van de set met een module die zich alleen richt op Lightroom gebruikers zou een mooie aanvulling zijn.
  • Marijn, als Apple-gebruiker, vergeet af en toe de Windows combinaties te noemen. Het mooie is dat terugkerende werkwijzen met toets combinaties telkens opnieuw worden uitgelegd zodat dat niet echt als een gemis wordt ervaren.
  • Ondanks de zorgvuldige aanpak zijn er delen in de video’s waar de muispointer erg snel over het scherm vliegt en je de draad even kwijt zou kunnen raken. Gelukkig kunnen we de video’s herhalen.
  • Voor deze tutorialvideo’s zou de intonatie van de gesproken tekst iets aangepakt mogen worden om de aandacht vast te houden.
  • Met alleen kijken naar de video’s ben je er echter niet, daarvoor is de stof te omvangrijk. Het zou fijn zijn geweest als er een werkdocument bij de video’s had gezeten waarbij, in het kort, de stappen worden doorgenomen. Dat zou een geheugensteuntje zijn voor de diverse bewerkingen. Nu ben je op jezelf aangewezen om die geheugensteuntjes op papier te zetten en naast je te leggen tijdens het oefenen.

 

Waardering

Natuurfotografen hebben met deze tutorials een volledige werkset in handen om hun beelden professioneel aan te pakken. Marijn laat de mogelijkheden zien en het is aan jou om ze toe te passen op een manier die bij je past.

waardering, score. conclusie